Τρώγοντας ενσυνείδητα: εισάγοντας το Mindful Eating στη Ζωή μας

Τρώγοντας ενσυνείδητα: Εισάγοντας το Mindful Eatingστη Ζωή μας

Γράφει η  Χαρά Σκουλαρίκη Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc

Yπεύθυνη λειτουργίας NutriNews.gr

 

Ο Ιανουάριος του 2020 είναι Παγκόσμιος Μήνας Ενσυνείδητου Φαγητού (2020 World Mindful Eating Month) και το θέμα είναι “Φυτεύουμε τους Σπόρους της Αυτοσυγκέντρωσης”

Mindfulness ,  ελληνικά Ενσυνειδητότητα ,  είναι η εστίαση της προσοχής σε ό,τι συμβαίνει την παρούσα στιγμή. Είναι όταν σκόπιμα εστιάζουμε την προσοχή μας και έχουμε επίγνωση, του περιβάλλοντος, των συναισθημάτων, των σκέψεων ή το πώς αισθάνεται το σώμα.  Γίνεται χωρίς επικρίσεις και χρειάζεται εκπαίδευση  του μυαλoύ να εστιάζει μόνο στο παρόν.

Το mindful-eating  φέρνει την ενσυνειδητότητα  στην επιλογή των τροφίμων και την εμπειρία του φαγητού.

Τρώγοντας ενσυνείδητα μας βοηθάει να γνωρίζουμε τις σκέψεις μας, τα συναισθήματά μας και τις σωματικές αισθήσεις που σχετίζονται με το φαγητό, την επανασύνδεση με την «έμφυτη εσωτερική μας σοφία για την πείνα και τον κορεσμό», όπως αναφέρεται στο Center for Mindful Eating, ένα διεθνές ιατρικό πρόγραμμα στον τομέα του mindful eating.

 

Καταναλώνοντας φαγητό με Ενσυνειδητότητα:    

  1. Αποκτάμε και έπειτα έχουμε επίγνωση της σχέσης μας με το φαγητό αλλά και το σώμα μας
  2. Χρησιμοποιούμε όλες μας τις αισθήσεις όταν τρώμε: την όραση, τη γεύση, την αφή, την όσφρηση
  3. Είμαστε «παρόντες» την ώρα του γεύματος, ζούμε το παρόν, απολαμβάνουμε το φαγητό μας
  4. Επιλέγουμε τρόφιμα που μας ικανοποιούν,  θρέφουν το σώμα μας και την καρδιά μας
  5. Αναγνωρίζουμε τις απαντήσεις μας στα τρόφιμα (αρέσκεια, δυσαρέσκεια, ουδετερότητα) χωρίς κατάκριση
  6. Γνωρίζουμε και μετέπειτα ανα-γνωρίζουμε τη σωματική πείνα και τα συναισθήματα κορεσμού που θα  καθοδηγήσουν τις αποφάσεις μας για την έναρξη και τη λήξη του γεύματος
  7. Απελευθερωνόμαστε από αντιδραστικά μοτίβα για το φαγητό και το «τρώγειν» . Έτσι κάνουμε καλές για εμάς τροφικές επιλογές, σε αντίθεση με το μοτίβο δίαιτας που οδηγεί σε στερητικές συμπεριφορές
  8. Σεβόμαστε και απολαμβάνουμε το φαγητό μας και κατ’επέκταση το σώμα και τον εαυτό μας.

 

Πώς να καταφέρουμε τα παραπάνω:

  1. Δημιουργούμε ήρεμες συνθήκες γεύματος: αποφεύγουμε να τρώμε σε θόρυβο, στην τηλεόραση ή γενικά μπροστά σε οθόνη. Πιθανώς, ακούμε ήρεμη μουσική
  2. Τρώμε αργά και με ηρεμία
  3. Μασάμε αργά εξερευνώντας την τροφή, αναγνωρίζοντας τα υλικά που περιέχονται στο φαγητό μας
  4. Χρησιμοποιούμε όλες μας τις αισθήσεις όταν τρώμε αλλά και όταν μαγειρεύουμε. Το οπτικό ερέθισμα ίσως είναι το πιο δυνατό, αλλά μαθαίνουμε να οξύνουμε τη γεύστική μας παλέτα, κλείνουμε τα μάτια μας και μυρίζουμε το φαγητό, αντιλαμβανόμαστε τις υφές του φαγητού
  5. Τρώμε « καθωσπρέπει» , σε καθιστή θέση , στο τραπέζι και σε πιάτο
  6. Σεβόμαστε το φαγητό που έχουμε μπροστά μας, εκτιμάμε τον κόπο να αγοραστεί και παρασκευαστεί, απολαμβάνουμε το γεύμα μας

 

Αντί επιλόγου:

Ο σύγχρονος ρυθμός ζωής με την ταχύτητα που εξελίσσεται, συχνά δε μας αφήνει περιθώριο να έχουμε πλήρη αντίληψη για  βασικές βιολογικές μας ανάγκες όπως αυτή του φαγητού. Παρ’όλο που κατακλυζόμαστε από διατροφική πληροφορία , αυτό που έχουμε πραγματικά ανάγκη είναι να πάρουμε μια βαθιά ανάσα και να απολαύσουμε το γεύμα μας 😉


Αφορμή για αυτό το άρθρο πήρα από εδώ:
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/8-steps-to-mindful-eating

Διαβάστε περισσότερα Center for Mindful Eating (www.thecenterformindfuleating.org) , ένα διεθνές ιατρικό πρόγραμμα


Επιμέλεια:
Χαρά Σκουλαρίκη
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc
Yπεύθυνη λειτουργίας NutriNews.gr