Γάλα και Γαλακτοκομικά προϊόντα: Μάθε τι ισχύει- μέρος 2

Γάλα και Γαλακτοκομικά προϊόντα: Μάθε τι ισχύει- μέρος 2

συνέχεια από μέρος 1

«Διατροφική» Σύγκριση με τα ροφήματα φυτικής προελεύσεως

Η θρεπτική αξία του υποκατάστατου γάλακτος φυτικής προέλευσης ποικίλει εξαιτίας:

  • της διαφοράς των θρεπτικών συστατικών που χαρακτηρίζει το κάθε υλικό «βάση» από το οποίο προέρχονται
  • την επεξεργασία
  • τον εμπλουτισμό με βιταμίνες και μέταλλα και
  • την προσθήκη άλλων συστατικών όπως ζάχαρη και έλαια.

Το γάλα σόγιας είναι το μόνο φυτικής προέλευσης το οποίο πλησιάζει την περιεκτικότητα εκείνου του αγελαδινού, μιας και σε εκείνα που προκύπτουν από τη βρώμη, το ρύζι και τα αμύγδαλα είναι εξαιρετικά μειωμένης ποσότητας˙ γεγονός για το οποίο πρέπει να είναι ενήμεροι οι καταναλωτές. Επιπροσθέτως, υπάρχει και ο κίνδυνος ανάπτυξης σοβαρών διατροφικών ανεπαρκειών στα παιδιά ως αποτέλεσμα της μη προσεκτικά σχεδιασμένη κατανάλωση φυτικής προέλευσης ροφημάτων.

Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα ροφήματα φυτικής προέλευσης είναι μειωμένης περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και χοληστερόλη, μερικά από αυτά είναι ενεργειακά πιο πυκνά ακόμα και από το πλήρες γάλα λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε έλαια και πρόσθετα σάκχαρα. Η συγκέντρωση των σακχάρων τους αρκετές φορές μπορεί να πλησιάσει εκείνη των ζαχαρούχων αναψυκτικών˙ με γνωστή συσχέτιση με την παχυσαρκία, την ινσουλινοαντίσταση και τη αυξημένη περιεκτικότητα σε λίπος στο συκώτι, στους μύες και υποδόρια, καθώς και αυξημένη αρτηριακή πίεση και συγκεντρώσεις τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης στο αίμα.

Ακόμα, τα υποκατάστατα γάλακτος φυτικής προέλευσης είναι μειωμένης περιεκτικότητας σε ιώδιο, κάλιο, φώσφορο και σελήνιο σε σχέση με το ημι – αποβουτυρωμένο γάλα. Για όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να θεωρηθούν ως μια ακριβής εναλλακτική επιλογή έναντι του αγελαδινού γάλακτος, όπως επίσης δεν υπάρχουν επαρκή ερευνητικά δεδομένα που να υποστηρίζουν πως υπερέχουν στο κομμάτι των πλεονεκτημάτων στην υγεία.

Συνεπώς, το αγελαδινό γάλα και τα φυτικής προέλευσης ροφήματα είναι εντελώς διαφορετικά προϊόντα, τόσο όσον αφορά το θρεπτικό περιεχόμενο και πιθανώς τις επιδράσεις στην υγεία. Παράλληλα, ιδιαίτερη προσοχή χρήζει η κατανάλωση τους από τα παιδιά.


Πηγές:

Thorning TK. et. al., Milk and dairy products: good or bad for human health? An assessment of the totality of scientific evidence., Food Nutr Res. 2016 Nov 22;60:32527


Γράφει για το NutriNews.gr η Μαρία Μεντζέλου, Πτυχιούχος Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τηλ. 6984515475, email: maria.mentzelou@hotmail.com